تجهیزات و روش های کفسابی

تجهیزات و روش های کفسابی

تجهیزات و روش های کفسابی

عوامل اجرایی حرفه ای و با سابقه حداقل 10 سال (کفساب حرفه ای) یکی از اصلی ترین عوامل موثر در کفسابی با کیفیت  می باشد. نیروی کفساب حرفه ای کسی است که آشنایی کامل با جنس سنگ دارد و همه ی سنگ را می شناسد، آشنایی کامل با لقمه سنگ ها و پد ها را دارد، مهارت کارکردن با دستگاه را دارد و همچنین با تمامی روش های کفسابی و پولیش سرامیک ، کفسابی نانو و … کار کرده باشد.

وسایل مورد نیاز جهت کفسابی :

دستگاه های مورد نیاز کفسابی :معمولا برای کفسابی از دستگاهای مخصوص استفاده می شود که اکثر آنها وارداتی می باشند (ایتالیا یکی از کشورهای مطرح در حوزه ی سنگ و ساب سنگ در دنیاست) و اخیرا دستگاه هایی در داخل تولید می شوند که در مقایسه با نمونه خارجی کیفیت پایین تری دارند. این دستگاه ها به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. علت نامگذاری به تکفاز و سه فاز به ولتاژ و جریان برق ورودی دستگاه اشاره دارد. دستگاه تکفاز با برق تکفاز و دستگاه سه فاز با برق سه فاز کار می کنند. از نظر قدرت دستگاه طبیعتا دستگاه سه فاز قدرت بیشتری دارد و کار را سریع تر می برد و برای محل هایی که متراژ کار بالاست، استفاده می شود و برای کارهایی با متراژ پایین از دستگاه تکفاز استفاده می شود.

لقمه سنگ ها – پدها و پودرهای مخصوص یکی دیگر از عواملی که کفسابی موثر است لقمه سنگ ها، پدها و پودرهای مخصوص جهت براق کنندگی سنگ می باشد. لقمه سنگ ها در رنج های مختلفی تولید می شوند. بعضی از لقمه ها المانی هستند که صرفا برای بتون و سنگ های بسیار سخت استفاده می شوند. لقمه ها سایزهای متفاوتی دارند که شامل :

(36-46-60-80-100-120-200-220-320-400-600-800-1000-2000-3000-tan ax-sin ax &….)

که بسته به نوع ساب و جنس سنگ ها در سایز های مختلفی تولید می شوند شامل :

(50-80-120-220-320-400-800-1000 ….)

و همچنین پودرهای مخصوص ساب که جهت براق کنندگی استفاده می شود که ما استفاده از این پودرها را توصیه نمی کنیم، چون براق کنندگی مقطعی دارند.

 سفره یکبار مصرف – دستکش مخصوص ساب – تی لاستیکی – چکمه از آنجایی که که کفسابی کار با آب و برق است لذا برای ایمنی کار به صورت 100% از سفره های یکبار مصرف جهت پوشش حداقل ارتفاع یک متر از کف جهت عدم پاشش آب دستگاه به دیوار استفاده می شود.

تجهیزات و روش های کفسابی

مراحل کفسابی اصفهان :

مراحل کفسابی بسته به جنس سنگ و روش های کفسابی متفاوت است. اما در زیر کفسابی از صفر تا صد توضیح داده می شود:

مرحله ی اول : ساب زنی با لقمه ی 36 یا 46 (این دو لقمه جهت رفع پستی و بلندی سنگ و همچنین لایه بردار هستند)

مرحله دوم : استفاده از لقمه ی 60 جهت برطرف کردن بخش های دو لقمه قبل

مرحله سوم : استفاده از لقمه ی 80 جهت برطرف کردن بخش های لقمه ی قبل

مرحله چهارم : استفاده از لقمه ی 120 جهت برطرف کردن بخش های لقمه ی قبل و برداشتن رزین و بتونه اضافی و همسطح کردن سنگ ها با هم

مرحله پنجم : استفاده از لقمه ی 200 جهت آماده سازی برای عملیات پرداخت ساب است.

مرحله ششم : از این مرحله به بعد جهت صیقلی کردن سنگ از لقمه های مخصوص استفاده می شود. استفاده از لقمه  ی 400 جهت حذف تمامی خط و خش های لقمه های قبل و براق کردن سنگ

مرحله هفتم : استفاده از لقمه ی 600 جهت براق کنندگی

مرحله هشتم : استفاده از لقمه ی 800 جهت براق کنندگی

مرحله نهم : استفاده از لقمه ی 1000 جهت براق کنندگی

مرحله دهم : استفاده از لقمه ی مخصوص که تاثیر به سزایی در براق کنندگی سنگ دارد.

مرحله یازدهم : استفاده از لقمه ی 2000تا 3000 ایتالیایی جهت براق کنندگی

مرحله دوازدهم : استفاده از لقمه ی سوپر شاین جهت براق کنندگی و شست و شو

از مرحله سوم تا مرحله ششم می توان به جای لقمه ها از پرهای مخصوص استفاده کرد.

جهت براقیت سنگ می توان از پودرهای مخصوص هر سنگ استفاده کرد. همانطور که در ابتدا عرض کردیم اجرای مراحل کفسابی بستگی به عواملی نظیر جنس سنگ (سختی سنگ نسبت به نرمی سنگ)، میزان پستی و بلندی سنگ، نوع روش های کفسابی و …  دارد.

مرحله ششم برای استفاده از لقمه 320 است. گذاشتن یک عکس از تمامی لقمه ها، پدها و پودرها

انواع روش های کفسابی :

1-ساب کامل :

در این روش که شامل 12 مرحله است، 1 تا 3 میلی متر از سطح سنگ برداشته می شود و با استفاده از لقمه ها و پدهای مخصوص که طی 12 مرحله انجام می شود. سنگ حالت شیشه ای و آیینه ای پیدا می کند. در این روش تمامی پستی و بلندی سنگ از بین رفته و سنگ حالت یکنواخت پیدا می کند. در اکثر ساختمان های که تازه سنگ فرش می شود به علت خطای عدم یکنواختی از ساب کامل استفاده می شود.

2- ساغب اپوکسی یا اپوکسی ساب :

در این روش که معمولا دارای هزینه زیادی است از موادی به نام اپوکسی استفاده می شود. بدین صورت که بند بین سنگ ها به صورت کامل خالی می شود و سپس بندها توسط مواد اپوکسی پر می شود و پس از 24 ساعت ازخشک شدن مواد، مراحل ساب زنی شروع می شود.

3- ساب رزین :

معمولا در جنس بعضی سنگ ها (تراورتن) حفره ها و درزهایی وجود دارد که برای پر کردن این حفره ها از موادی به نام رزین استفاده می شود. بدین صورت که ابتدا مواد را زده و پس از خشک شدن مواد برای مراحل ساب اجرا می شود.

4- ساب با استفاده از فرچه ی سیمی :

برای از بین بردن لکه های موجود روس سنگ در صورتی که نیاز به ساب کامل نداشته باشد، از فرچه ی سیمی مناسب استفاده می شود.

5- ساب معمولی :

زمانیکه نیاز به انجام مراحل 12 گانه مناسب نباشد و با انجام 5 تا 6 مرحله سنگ صیقل داده شود ساب معمولی اجرا می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.