شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان

نحوه شستشوی نمای کامپوزیت چگونه است؟

مقدمه

از آن جایی که نمای کامپوزیت از جنس ورقه های آلومینیومی می ‌باشد، شما نمی‌ توانید به تنهایی اقدام به پاکسازی این نوع نماها کنید و نیاز است که حتماً برای تمیزکاری آن ها به افراد متخصص در این زمینه با داشتن مهارت کافی مراجعه  کنید. این افراد باید در ارتفاع‌ های زیاد این کار را انجام دهند و لازم است که از مواد و ابزاری مخصوص برای شستشو استفاده کنند، تا به این ورقه ها آسیبی وارد نشود و دچار خط و خش و یا رنگ پریدگی نگردند. شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان امری بسیار تخصصی می باشد که تنها توسط افرادی که در این زمینه از تجربه و مهارت بالایی برخوردار می باشند، قابل انجام است.  در ساختمان‌ هایی با این نوع نماها که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند، به دلیل تابش نور ممکن است زیبایی خود را از دست بدهند و کم رنگ تر بشوند. به همین خاطر بهتر است که به صورت مداوم هر شش ماه یکبار حتماً به تمیزکاری آن ها بپردازید، تا از آن ها برای سال‌ های طولانی ‌تری بتوانید استفاده کنید.

من در این مقاله قصد دارم، به شما راجع به نحوه شستشوی نماهای کامپوزیتی اطلاعاتی ارائه دهم. اگر شما نیز از این نما‌ ها برای ساختمانتان استفاده کردید، و دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید به شما پیشنهاد می‌ کنم، تا پایان مقاله با من همراه باشید. چنان چه به دنبال راپل کار در اصفهان می گردید. شرکت خدماتی صبح گستر در این زمینه دارای تجهیزات سنتی تا پیشرفته با پرسنل مجرب می باشد که می ‌توانید با آن ها در تماس باشید.

شستشوی نماهای کامپوزیت

نحوه انجام شدن شستشوی نماهای کامپوزیت

نمای ساختمان همیشه در معرض آلودگی ‌ها و گرد و غبار های موجود در هوا و فضولات پرندگان قرار دارد و علاوه بر آن برف و باران و تگرگ ‌هایی که می بارند، اگر با شتاب به آن ها برخورد کنند، سبب ایجاد خط و خش در آن ها می شوند. بنابراین برای این که با گذشت زمان این نما ها از بین نروند و زیبایی خود را از دست ندهند، حتماً بایستی به شستشوی آن ها پرداخت.

از آن جایی که نماهای کامپوزیتی حساس‌ تر از نماهای سنگی هستند، بهتر است که در فواصل زمانی کم تری آن ها را تمیز کرد. راهکار ‌های مختلفی را می ‌توانید برای شستشوی این نماها استفاده کنید که در ادامه چند مورد از آن ها را برای شما به صورت خلاصه توضیح می‌ دهم.

  • هر چند وقت یک بار نمای کامپوزیت را تمیز نمایید:

برای آن که آلودگی ‌ها روی هم دیگر جمع نشوند و به اصطلاح گرد و غبار به خورد نمای کامپوزیت شما نرود، حتی اگر ظاهر نمای شما کثیف نبود، شما بایستی این روند را طی یک دوره مشخص انجام دهید. استفاده از آب گرم و شوینده‌ هایی مثل: صابون و یا مایع‌ های ظرفشویی را می ‌توانید برای تمیز کردن انتخاب کنید.

  • استفاده نکردن از روش ‌های شست و شو با فشار بالا:

روش شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان نباید به گونه ‌ای باشد که از طریق فشار بالا مواد شوینده و آب را به سمت آن پرتاب کند. چرا که این ورقه های آلومینیومی در نمای کامپوزیتی حساس بوده و موجب آسیب رسیدن به آن ها می شود. در نتیجه به خاطر حساس‌ تر شدنشان زودتر از قبل دچار خط و خش می ‌گردند. اما استفاده از واشر های خانگی و اسپری برای بالا بردن فشار در شست و شوی نما مسئله نگران کننده‌ ای نیست و اشکالی ندارد.

  • هنگام تمیز کردن به شکاف های بین نما دقت کنید:

در زمان شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان، فضاهای باز در بین آن ها را حتماً تمیز کنید. چرا که محل تجمع آلودگی ‌ها هستند و اگر به خوبی از جرم و آلودگی پاکیزه نشوند، به مرور زمان این گرد و غبار و رطوبت کپک می ‌زنند و می ‌توانند باعث فرسوده شدن نمای کامپوزیت شود. بنابراین بعد از شستشو حتماً آن ها را خشک کنید و بهتر است که سالی یک بار حتماً این کار را تکرار نمایید.

آشنایی با روش ‌های شستشوی نمای کامپوزیت:

قدیمی ‌ترین روش برای نما شویی استفاده از داربست می‌ باشد که کاری پر هزینه است و امروزه بیشتر از طناب برای تمیز کردن نما ها استفاده می کنند. این کار نیز توسط راپل کارها صورت می ‌گیرد و از بالاترین ارتفاع نیز قابل انجام می ‌باشد. تعداد راپل کار  در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل وجود ساختمان ‌هایی با ارتفاع بلند بیشتر از مناطق دیگر می ‌باشد.

روش دیگر اتو واشینگ می ‌باشد که با استفاده از یک ربات این کار انجام می ‌گیرد و البته در کشور ما به دلیل حمایت نشدن دیگر استفاده نمی ‌شود. استفاده از کلایمر نیز گزینه دیگری می ‌باشد که برای استفاده در روز های طوفانی اصلاً توصیه نمی ‌گردد.

آشنایی با روش ‌های شستشوی نمای کامپوزیت

مواد شستشوی نمای کامپوزیت

شوینده‌ هایی که بر پایه کلر ساخته شدند به دلیل اسیدی بودنشان اصلاً برای نماشویی کامپوزیت توصیه نمی‌ شوند. بنابراین حتماً روی قوطی مواد شوینده را مطالعه کنید که در آن هیپو کلریت سدیم و سفید کننده به کار نرفته باشد. چرا که می‌ توانند باعث رنگ پریدگی در نمای کامپوزیت و از بین رفتن زیبایی آن بشوند. بنابراین من به شما پیشنهاد می‌ دهم از شوینده‌ های غیر سمی حاوی سدیم پر کربنات برای چنین نما هایی استفاده کنید.

چند نکته برای تمیز کردن نمای کامپوزیت

در روز های گرم تابستان با تابش مستقیم نور آفتاب شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان را انجام ندهید، چرا که اگر با گرمای خورشید این ورقه ‌ها خشک شوند، رنگ پریده ‌تر می‌ گردند.

برای جلوگیری از جا ماندن اثر انگشتتان بر روی نما از دستکش استفاده نمایید.

هنگام شست و شو از برس ‌های نرم استفاده کنید، تا بر روی ورقه ها خط و خشی نیفتد.

استفاده از شوینده های غیر سمی و ملایم با ph حدود 6 تا 7 برای این نوع نماها بهترین گزینه می باشند و به آن ها آسیبی وارد نمی کنند.

نتیجه گیری

من در این مقاله سعی کردم برای شما از نحوه شستشوی نمای کامپوزیت ساختمان و روش‌ های قابل انجام برای تمیز کردن آن ها صحبت کنم و مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهم. همان طور که متوجه شدید این نما ها اگر به صورت مرتب و دوره‌ ای تمیز نشوند، به مرور زمان دچار رنگ پریدگی می ‌گردند و گاهی حتی دیگر با تمیزکاری هم رنگ اصلی آن ها بر نخواهد گشت. در چنین شرایطی مجبور هستید که نمای خود را رنگ آمیزی کنید. بنابراین برای حفظ زیبایی نمای خود و جلوگیری از فرسوده شدنشان حتماً با کمک افراد مجرب در این زمینه اقدام به شستشوی آن ها کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.